Allmänna Köpvillkor

Dessa allmänna villkor gäller för Problades.se som drivs av Fe3 Konsult AB (org nr 556840-1110), nedan kallat Problades.

Priser som anges inklusive moms i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) är de gällande.

Allmänt

Vid försäljning till konsument tillämpar Problades de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.konsumentverket.se.

Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.

Betalningssätt

Klarna faktura

Problades samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvilkor är 14 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas enbart på mail. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Maxbelopp för fakturaköp är 10.000 kr. Av säkerhetsskäl kan order med fakturabetalning endast skickas till den adress där man är folkbokförd. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du att ombedjas välja ett annat betalningsalternativ.

Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift, om beloppet är under 60 kr tillkommer 29,00 kr och är beloppet över 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer.

Max belopp för Klarna faktura är 10 000 kr.

 

Kortbetalning

Vi anlitar Klarna som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar.

 

Direktbetalning via bank

Du blir slussad via Klarna till din egen bank och för över pengarna med hjälp av din banks betalningslösning

Vi har koppling till de fyra stora bankerna SEB, Handelsbanken, Nordea och Swedbank

Klarna – Dela upp betalningen

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. Du kan ha från 1 000 Kr upp till 50 000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst dela upp betalningen sammanställs på en kontofaktura månatligen.

Enkelt och smidigt. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.

Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1 500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.

Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf

Delbetalningsalternativ Kampanj

Kampanjvillkor (Exempel – kan variera)

6 månader med 0 % ränta

12 månader med 0 % ränta

24 månader med 9,95 % ränta

36 månader med 9,95 % ränta

Uppläggningsavgift från 95 kr – 295 kr (Exempel – kan variera) tillkommer samt en aviseringsavgift om 29 kr/mån.

Effektiv ränta Effektiv ränta om köp om 10 000 SEK med basvillkor, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer, är f.n. (2009-01-01) 26,99%.

Kontoavtal Klarna kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift.

På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna åter tillhanda kommer Klarna skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.

Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna Europe AB inhämtar en kreditupplysning.

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även skicka e-post till info@klarna.se.

Beställning och leverans
Beställning sker via www.problades.se. För att en beställning skall vara bindande för Problades, måste beställningen skriftligen bekräftas av Problades före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produktsortiment utgått eller av annan anledning produkten inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Problades ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt densamma enligt ovan.

 

På problades.se ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar om produkterna finns på Problades lager, 5-10 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet under varje specifik produkt.
Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet alternativt med hjälp av bud.

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Problades. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Probladess leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Problades. Problades förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Problades ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Problades.

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Problades Kundservice inom skälig tid. Problades uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Problades på e-post: support@problades.se eller telefon: 08-406 00 98. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Outlösta paket
Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter paketet gå tillbaka som outlöst. Detta för att inte riskera en returfraktkostnad på 395 kr.

Felleveranser

Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.

Ångerrätt
Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen.

Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.

Vid ångrat köp står du för returfrakten som är baserad på produktens vikt. Se prisexempel på vår hemsida under Kundservice. Returfrakten dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Innan du genomför en retur behöver du kontakta Kundservice för att få en förbetald returfraktsedel skickad till dig tillsammans med tillhörande returblankett.

Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl.  Använd ytteremballaget du fick varan i. Sätt inte fraktsedeln direkt på själva produktförpackningen.

 

Problades erbjuder även alltid 365 dagars öppet köp. Vid öppet köp inom 365 dagar gäller obruten förpackning.

 

Observera att ångerrätt inte gäller PM Skenor, dvs personal made skenor där personlig gravering gjorts på själva skenan.

 

Garanti och reklamation

Problades erbjuder minst 12 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner. Produkter som är avsedda för kommersiellt bruk erbjuder vi en garanti på 6 månader.

 

Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel har vi rätt att debiterade dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 600 kr inkl moms. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om.

Vid garanti och reklamationsärenden skall kunden kontakta Problades Kundservice. Läs mer under Kundservice.

 

Observera att garanti och reklamation inte gäller PM Skenor, dvs personal made skenor där personlig gravering gjorts på själva skenan.

Bilder på hemsidan
Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten.

Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning.
Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via support@problades.se.

 

Ändrade uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo.

Ändrat förfogande
Vid utlämning utav försändelse hos närmsta postombud behövs alltid giltig legitimation visas. Endast den personen vars namn står på adressetiketten kan hämta ut försändelsen alternativt bud. Önskar du som kund ändra adressuppgifter eller vill du att ditt paket skall finnas tillgängligt för dig att hämta ut senare än ordinarie tid som är 14 dagar efter ankomst, kontakta oss via mail. Denna tjänst har en administrations avgift på 100 kr som bekostas av kunden.

Rabattkoder
Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.

Riktlinjer vid produktrecensioner
På problades.se har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter kring de produkter som du köpt hos oss.

Vad ska en produktrecension innehålla?

– Din erfarenhet med fokus på den aktuella produkten.

Vänligen inkludera ej:

– Erfarenheter som inte är produktspecifika.

– Erfarenheter av kontakt med support, leverantör eller retur av den aktuella produkten.

– Felaktiga information eller felaktiga tips/råd om produkten som kan skapa problem hos övriga läsare.

– Frågor om produkten eller frågor till andra som skrivit recensioner, detta är inget forum.

– Länkar, priser, lagerstatus eller annan tidsberoende information.

– Referenser till Problades konkurrenter.

– Stötande eller ofint språk.

Problades förbehåller sig rätten att neka eller ta bort recensioner som inte är i linje med ovanstående rättningslinjer.

Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Problades Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vid frågor gällande Probladess köpvillkor hänvisas kunden till Problades Kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.